دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچکدام پنجره ندارند. درهایشان که بسته باشد درون اتاقها کاملا تاریک است. در یک اتاق سه چراغ برق به توانهای ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم وجود دارد.( لطفا به شکل زیر نگاه کنید) ما نمیدانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن میکند( مثلا نمیدانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ وسطی یا به چراغهای دیگر اما بطور قطع میدانیم که هر کدام از کلید ها یکی از چراغها را روشن میکند. همچنین ترتیب چراغها را هم نمیدانیم ). شما معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است.. برای اینکار و در شروع، شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید. شما میتوانید هر چند مرتبه که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما شما تنها هستید و نمیتوانید از کسی کمک بگیرید و هیچگونه وسیله ای هم خواه برقی خواه غیر برقی بهمراه ندارید و مهمتر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یکبار وارد اتاق چراغها شوید و وقتیکه وارد شدید و بیرون آمدید، دیگر نمیتوانید مجددا وارد آن اتاق بشوید.
این چیستان را بیل گیتس در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد تا از بین ۱۰۰ مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند.حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟
پاسخ چیستان
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
یکی از کلید ها را روشن کنید و یکی دو دقیقه بعد آنرا خاموش نمایید. حالا کلید دیگری را روشن کنید و به اتاق چراغها بروید. چراغی که روشن است مربوط است به کلید دوم. دو چراغ دیگر را لمس کنید، آنکه گرم است مربوط است به کلید اول و البته آنکه سرد است مربوط است به کلید سوم است.
اگر شما نتوانستید این معما را حل کنید یقینا به این دلیل بوده است که به فیزیک معما که همانا حرارت تولید شده در چراغها است توجه نداشتید و فکر خود را متمرکز بر تناظر چراغها و کلیدها نمودید، راه حلی که هرگز شما را به جواب نخواهد رساند.
توان چراغها هم هیچ ربطی به حل معما ندارد و فقط برای گمراه کردن شما در معما گنجانده شده است
Google
مبانی جستجوی گوگل ، وقتی شما چند کلمه کلیدی (Keywords) را با هم جستجو میکنید، یک موتور جستجو یک استراتژی از پیش تعیین شدهای برای بررسی و ترکیب کلمات کلیدی شما دارد.
جستجوی یک عبارت در گوگل به صورت پیشفرض، کلمات کلیدی(Keywords) شما را در هر کجای صفحه، چه کنار هم باشند و چه به صورت پراکنده، جستجو میکند. برای تغییر نتایج صفحات با کلمات مرتب شده موردنظر ما، آنها را در بین دو کوتیشن (” Keywords “) قرار میدهیم.
یک موتور همه کیوردها Keyword یا هر یک از آنها را جستجو میکند که بر اساس پیشفرض بولی صورت می گیرد. موتورهای جستجو می توانند از AND برای جستجوی همه کیوردها یا OR برای جستجوی هر کلمه استفاده کنند.در نتیجه حتی اگر موتو جستجو به صورت پیش فرض همه کیوردها را جستجو کند شما می توانید معمولا به آن یک دستور خاصی بدهید تا آن را برای یافتن هر کیورد راهنمایی کنید.
پیش فرض بولی گوگل AND است، یعنی اگر شما کلماتی را بدون اصلاح کننده ها جستجو نمایید همه کلمات شما را با هم جستجو می نماید.به عنوان مثال اگر شما برای کلمات زیر جستجو کنید:
snowblower Honda “Green Bay”
موتور، جستجو را برای همه کیوردها باهم انجام میدهد. اگر شما مایلید که مشخص کنید که هر کدام از کلمهها یا عبارات قابل قبول است یک OR بین هر کدام قرار دهید:
snowblower OR snowmobile OR “Green Bay”
اگر شما اصطلاحی را به همراه یک یا دو اصطلاح دیگر میخواهید، آنها را در پرانتز قرار دهید مثل:
snowblower (snowmobile OR “Green Bay”)
میتوانید جستجو برای کلمه snowmobile یا عبارت “Green Bay” به همراه کلمه Snowblower را با پایپ که معادل OR است به صورت زیر جستجو کنید که علامت | پایپ نامیده میشود:
snowblower (snowmobile | “Green Bay”)
خنثی سازی:
اگر شما مایلید که آیتمی در جستجوی شما ظاهر نشود قبل از آن – قرار دهید:
snowblower snowmobile -”Green Bay”
موتور در این حالت صفحاتی را که شامل snowblower snowmobile هستند و “Green Bay” را در بر ندارند خواهد یافت. نکته ای که باید به آن توجه کرد، علامت – باید درست قبل از کلمه ای که شما آن را در نتایج نمیخواهید، باید قرار بگیرد اگر از فاصله نیز استفاده شود دیگر این دستور جواب نمیدهد.
دخالت آشکار:
روی هم رفته گوگل برای تمام کیوردها و عباراتی که شما مشخص میکنید، جستجو را انجام خواهد داد (به جز آنهایی که شما با علامت – آنها را نادیده گرفتهاید) گرچه کلمات معینی وجود دارد که گوگل آنها را به دلیل رواج زیاد در جستجو نادیده میگیرد. این لغات به شرح زیر هستند که لغات توقف نامیده میشوند.
“I”, “a”, “the”, “of”
شما میتوانید با اضافه کردن کاراکتر + گوگل را وادار کنید که کلمات توقف را نیز در نظر بگیرد:
+the king
همچنین کلمات توقفی که داخل عبارت کوتیشندار نوشته میشوند، نادیده گرفته نمیشوند مثل:
“the move” glam
که نتایجی دقیقتر از نتیجه زیر دارد:
the move glam
طبعا به خاطر اینکه گوگل کلمه the را در جستجوی اول در نظر گرفته است، اما در دومی آنرا نادیده گرفته است.
مترادفها:
گاهی اوقات شما احساس میکنید که شما از بعضی نتایج مفید بیبهره ماندهاید، زیرا کیورد یا کیوردهایی که شما انتخاب کردهاید، تنها راه بیان آنچه که به دنبالش هستید، نیستند. اپراتور مترادف گوگل کاراکتر ~ است که زمانی که هر تعداد کیورد در جستجوی شما بیاید از گوگل میخواهد که تنها معادلهای دقیق را در نظر نگیرد، بلکه آنچه گوگل فکر میکند که هممعنی و مترادف کیوردها هستند را نیز، در بر گیرد.مثل جستجو برای:~ape
که نتایجی را با کلماتی از قبیل میمون، گوریل، شانپانزه و … (چه به صورت مفرد و چه به صورت جمع) در بر خواهد داشت که میمون یا خویشاوندان متناسب با او را در بر دارد چنانکه گویا شما سرچ کردهاید برای:
monkey gorilla chimpanzee
که حتی شامل بعضی چیزها است که حتی فکرش را هم نمیکردید. گوگل به صورت الگوریتمی مترادفها را میشناسد بنابراین شما از یافتن نتایجی از کلماتی نزدیک، که حتی گنجینه لغات شما آنها را در بر ندارد، شگفت زده خواهید شد. (مترادفات به صورت حروف ضخیم که نزدیک کلمه مورد نظر شما در صفحه نتایج است، نشان داده میشوند. بنابراین به راحتی قابل تشخیصاند.)
رنج عددی:
یکی از مشکلترین چیزها برای نشان دادن در یک جستجوی اینترنتی مقادیر تاریخ و پول و اندازه و وزن و ارتفاع یا هر جفت ارزش اختیاری است.
اپراتور مقادیر عددی که .. است نتایجی را که در مقادیر عددی معین شده جستجو مینماید. آیا به دنبال یک جفت پمپ پرادا با سایز ۵ یا ۶ هستید؟ این یکی را برای سایز امتحان کنید:
prada pumps size 5..6
شاید شما به دنبال هزینه کرئن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای یک دوربین دیجیتال قشنگ اسالآر هستید، سرچ کنید برای:
slr digital camera 3..5 megapixel $800..1000
یک چیزی که باید به خاطر داشت این است که همیشه یکسری راهنما را به عنوان معنی مقادیر تامین نمایید، مثل سایز یا مگاپیکسل یا کیلوگرم و … شما همچنین میتوانید دستور مقدار عددی را فقط با یک عدد به کار ببرید که آنرا به مینیمم یا ماکزیمم عبارت تبدیل میکند. آیا شما میخواهید خشکی مانتانا که حداقل ۵۰۰ زمین است بیابید؟ مشکلی نیست:
acres Montana land 500..
جستجوی آسان و جست و جوی با بخت و اقبال:
کلید جستجوی با بخت و اقبال چیز قشنگی است. در برابر دادن یک لیست نتایج جستجو که انتخاب میشوند و به شما داده میشوند. شما با جاروب آنچه گوگل فکر می کند که بیشتر برای داده جستجو شده شما متناسبند، مواجه خواهید بود. کلمه واشنگتن پست را تایپ کنید و دکمه جستجو با بخت و اقبال را بزنید که شما را مستقیم به washingtonpost.com میبرد و اگر کلمه پریزیدنت را تایپ کنید شما را مستقیم به سایت whitehouse.gov میبرد.
حساسیت به وضعیت:
بعضی موتورهای جستجو نسبت به وضعیت حروف حساس هستند، اما گوگل حساس به آن نیست و حروف زیر همگی برای گوگل یکسانند:
Three, three, ThrEE, ThrEE
بعضی از موتورهای جستجو تکنیکی به نام Stemming را پشتیبانی میکنند که تکنیکی است که معمولا با اضافه کردن * یا گاهی ؟ به عبارت موردنظر از موتور جستجو درخواست میکند که به جای این علامت، مشتقات آنرا جستجو کند.به عنوان مثال جستجوی moon* نتایجی مثل moons, moonlight, moonshot را در برخواهد داشت.
گوگل از این ویژگی به طور صریح استفاده نمیکند. ولی زمانی که شما جای یک کلمه را در عبارتی نمیدانید، میتوانید از * استفاده کنید که از این ستاره به معنای جانشین یک کلمه کامل در گوگل، برداشت میشود. بنابراین طبق گفته های بالا جستجو برای “three * mice” موارد زیر را در نتایج خواهد داشت:
finds three blind mice, three blue mice, three green mice,
چقدر این ویژگی گوگل بدرد میخورد؛ مطمئنا به اندازه ویژگی stemming مفید نیست ولی بازهم موجب گیج شدن مبتدیان نمیشود. یک * یک جانشین برای یک کلمه است، دو * به معنای دو کلمه و …
این ویژگی در موارد زیر قابل استفاده است:
۱- فائق آمدن بر محدودیت ۱۰ کلمه گوگل ( در گوگل عبارتهایی که بین دو کوتیشن قرار میگیرد، نباید بیش از ۱۰ کلمه باشد) شما این مثالها را (مثلا عبارت Fourscore and seven years ago, our fathers brought forth on this continent) که زیاد برای پیدا کردن یک شعر یا نقل قول تکرار میشوند را، اگر امتحان کنید، گوگل تنها تا کلمه on عمل جستجو را انجام خواهد داد و همه آنچه بعد از آن میآید، توسط گوگل نادیده گرفته میشود.
۲-بررسی تکرار یک عبارت معین یا مشتق عبارت مثل: (درباره دستور اینتایتل بعدا توضیح داده خواهد شد)
intitle:”methinks the * doth protest too much” و یا intitle: “the * of Seville”
3- پر کردن جاهای خالی حافظه یک آدمحواسپرت! شاید شما فقط یک قسمت کوتاه یک ترانه را به یاد بیاورید که جستجو تنها از آنچه شما به یا میآورید، به جای بازسازی تصادفی استفاده میکند.بیایید یک مثالی را مرور کنیم، سرود “Good Times” که توسط چیک سروده شده است، که خط زیر را بیان میکند:
“You silly fool, you can’t change your fate.”شاید شما یک ترانه را گوش کردهاید، اما شما یادتان نمی اید که کلمه fool درست است یا چیز دیگری بوده، اگر شما اشتباه کرده باشید ( اگر درستش به عنوان مثال “You silly child, you can’t change your fate” باشد) شما هیچ جوابی نخواهید یافت.راه حل استفاده از ویژگی گوگل است که به جای آن کلمه سرچ کنیم:“You silly *, you can’t change your fate”شما این تکنیک را میتوانید برای نقلقولها و شعرهای غنایی و … به کار ببرید، شما باید حواستان را جمع کنید که به اندازه کافی از متن نقلقول را سرچ کنید تا به یک نتیجه واحد برسید. مثلا عبارت زیر که قسمتی از مثال بالاست نتایج زیادی در بر خواهد داشت:“you * fool”
دستورات و المانهای خاص:علاوه بر OR و AND و جستجوهای عبارتی، Google دستورهای خاص زیادی را برای محدود نمودن جستجوی شما فراهم نموده است.همانند همه موتورهای جستجوی Full Text، در گوگل به جای اینکه صفحات وب تنها بر اساس عنوان و توضیحات انها ایندکس شوند، صفحات وب کلا ایندکس میگردند. دستورهای خاص به کاربران گوگل اجازه میدهند که جاهای معینی از صفحات وب را برای اطلاعات به خصوصی، جستجونمایند، و این اجازه را به کاربران گوگل میدهند که بتوانند جاهای معینی از صفحات وب را برای اطلاعات به خصوصی، جستجو نمایند (که آنها اپراتورهای پیشرفته نیز نامیده میشوند). این ویژگی (دستورات و المانهای خاص) خیلی چارهساز است مخصوصا زمانی که شما با بیش از ۸ بیلیون صفحه وب مواجهید و میخواهید دامنه جستجوی خود را محدودتر نمایید!مثلا ذکر اینکه اینکه کلمات عبارت مورد نظر شما تنها بایستی در عنوان یا URL صفحات وب باشد، میتواند کمک شایانی به شما برای به دست اوردن نتایج بسیار خاص داشته باشد. در ادامه مطلب به شرح برخی از المانهای دستوری معمول خواهیم پرداخت:
intitle:این المان جستجوی شما را به عنوان صفحات وب محدود میکند و متغیر allintitle: صفحاتی که عنوانشان تمام کلمات ذکر شده جستجو را دربردارد را پیدا میکند و هر دو دستور، قبل کیوردها استفاده میشوند.intitle:”windows xp” allintitle:”windows xp” microsoft همچنین ممکن است شما ترجیح دهید از دستور allintitle: استفاده نکنید، چون در ترکیب با دستورات دیگر ممکن است خوب کار نکند.
site:
این دستور به کاربر اجازه میدهد که جستجوی خود را به یک سایت محدود نماید.
site:loc.gov
site:thomas.loc.gov
site:edu
site:nc.us
نکته ای که تذکرش لازم است ایناست که این دستور، دستور خوبی برای یک وبسایتی که شامل زیرشاخههایی (مثل /~sam/album/ ) است، نمیباشد. مثلا شما نمیتوانید با دستور site: همه صفحات را در …/ http://www.funkids.ir بیابید و گوگل هیچ نتیجهای برای جستجوی شما نخواهد یافت. به جای این دستور، دستور inurl: پیشنهاد میشود.
inurl:این دستور جستجوی شما را به URL صفحات وب محدود میکند. این دستور برای یافتن صفحات help بسیار خوب کار میکند، زیرا آنها نسبتا درساختار خود منظماند و allinurl: متغیری است که همه کلمات لیست شده در URL را پیدا میکند ولی در ترکیب با دستورت دیگر خوب کار نمیکند.
inurl:help
allinurl:search help
همانطور که میبینید استفاده inurl: به جای site: یک مزیت ضروری دارد و آن اینست که شما میتوانید از آن برای جستجوی سابدایرکتوریها (زیرفهرستها) نیز استفاده نمایید.
تذکر: در استفاده از دستور inurl: برای داشتن نتایج بیشتر از //:http استفاده نکنید.
همچنین شما میتوانید inurl: را در ترکیب با site: به کار برید تا بتوانید اطلاعات سابدامینها (زیردامنهها) را استخراج نمایید. برای مثال opensource.org چند تا سابدامین دارد؟ یک جستار سریع به شما کمک میکند تا به پاسخ این جواب برسید:site:exabyte.ir -inurl:www.exabyte.ir
این جستجو از گوگل میخواهد تا تمام صفحات دامنه exabyte.ir را لیست کند، اما صفحاتی را که از زیر دامنه معمول www هستند و شما آنها را قبلا دیده بودید، نادیده بگیرید.
link:
این دستور فهرستی از صفحاتی که به URL تعیین شده لینک دادهاند را، مییابد. اگر link: را وارد کنید شما به فهرستی از صفحاتی که به صفحه گوگل لینک دادهاند، دست مییابد ( نه در هر جای دامنه google.com ) نگران نباشید اگر ادرس شما با //:http همراه نباشد، شما به آن نیازی ندارید. بنابراین اگر ادرس شما //:http هم داشت، باز گوگل آنرا نادیده میگیرد. این دستور به خوبی با هر URL با محتوای بزرگ کارمیکند. مثلا سرعت جستجویش در http://www.exabyte.ir/google-google-com فرقی با بالاترین مرتبه سایت، مثل exabyte.ir ندارد.
cache:
این دستور یک کپی از صفحهای که در گوگل ایندکس گذاری شده است را، مییابد. حتی اگر آن صفحه دیگر در URL اصلی در دسترس نباشد یا محتوایش به کلی تغییر کرده باشد.
cache:www.yahoo.com
catch گوگل مخصوصا برای باز یافتن نگارش قبلی یک صفحه که بارها تغییر میکند، مناسب است.
daterange:
این دستور جستجوی شما را به تاریخ به خصوصی یا یک محدوده تاریخی که صفحه در گوگل ایندکس گذاری شده، محدود مینماید. باید در نظر داشت که این جستجو، کاری به